maanantaina, heinäkuuta 31, 2006

Kaksinkertainen on kaunista

torstaina, heinäkuuta 27, 2006

Playin' it dirty



Tässä jälleen muistutus siitä, että kannattaa varata domainit ajoissa, www.ie7.com siis kyseessä. Microsoft ei ole sitä näköjään tehnyt IE7:n kanssa ja Mozilla/Mozilla-fani meni ja ehti ensin. Toki Microsoft saa lakiteitse oikeuden ko. domainiin, mutta paskat on jo housuissa...

Tuonko myös tohvelit?



TBWA Brazil väläyttää Pedigreen kanssa. Tästä on pakko tykätä?

Pedigreestä tuli muuten mieleeni, että se on AINOA koiranruokabrändi, jolta löytyy pennuille purkkimurkinaa. Tämä väittämä perustuu omaan empiiriseen tukimukseen lähialueen marketeissa 13-viikkoiselle jackrussellin pennulle ruokaa metsästäessäni. Kuivamuonaa toki löytyy yllin kyllin, mutta premium-puolella on eri juttu.

sunnuntaina, heinäkuuta 23, 2006

Viihtymisvaara

Ajellessani takaisin Pirkanmaalta Turkuun ohitimme Loimaan kunnan. Siellä päin on toki tullut liikuttua aiemminkin, mutta nyt Loimaa teki lähtemättömän vaikutuksen. Ei niinkään kunnan sijainnin, kauneuden tai muiden käsinkosketeltavien atribuuttien takia, vaan oivan tienvarsikylttinsä vuoksi. "Viihtymisvaara" -plakaatti pyhässä yksinkertaisuudessaan antoi aihetta hymyyn ja viivähtihän se ajatus myös hieman pidempään lupauksen syvällisempää olemusta miettiessä.

Muut kunnat uusia asukkaita metsästäessään tarjoavat lupauksissaan puoli-ilmaisia tontteja, paikkaa yrittämiselle ja muita faktapohjaisia asioita. Markkinointiin ei silloin ole panostettu, koska ei ymmärretä oikeaa ja lopullista ihmisen halua asumispaikkansa suhteen. Ihminen haluaa voida ja olla hyvin, ja sen Loimaa meille lupaa viihtymisvaarallaan. Kehykset on luotu viihtyvyydelle, ihmisen pitää kuitenkin myös itse kantaa kortensa kekoon.

keskiviikkona, heinäkuuta 19, 2006

Muistutus Lettu 3,5:n lukijoille



Muutama avoin viritelmä päällä, lomien jälkeen toivottavasti ratkeaa positiivissa tunnelmissa. Lisää mahdollisuuksia toki vastaanotetaan.

Kun brändi on vahva




Tätä samaa harrastaa myös Lapin Kulta ja mielestäni onnistuneesti. Tarvitaan toki vahva brändi, mutta myös luottoa itseensä.

Mitä jos brändi ei olekaan niin tunnettu; onnistuisiko sama silti teaser-muodossa, vai meneekö idea pieleen?

Liha rahoiksi

No niin, lisää mainospinta-alaa myytävänä. Ruotsalainen kaveri nimeltään Philip Airosa on päättänyt myydä koko kehonsa mainoskäyttöön, eli yritys voi tatuoida vaikkapa logonsa kaverin otsaan (tai kilpailijan logon takalistoon...). Halpaa lysti ei ole, sillä yksi cm2 maksaa 1000 ameriikan rahaa, minimiostos 4cm2.

Miten on, ostetaanko Suomeen koko kaveri a 20 senttiä suomalainen?

Palaten vielä plagiointiin, ihmeelistä yhteensattumaa havaittavissa Valion jugurttien ja Raision Keijun kesken. Ymmärrän kyllä, että yhteensattumia sattuu. Mutta samaan aikaan, c'mon.

tiistaina, heinäkuuta 18, 2006

Keltaiset asuntomessut

Keltainen Pörssi on keksinyt oivan yhteistyökuvion markkinoidakseen tuotettaan. KP on nimittäin lähtenyt mukaan Espoon Asuntomessuille yhdeksi näytteilleasettajaksi. Ideana on ollut yhden kohteen sisustaminen kokonaan KP:n listoilla olevilla huonekaluilla & tilpehööreillä. Toimivaa kummankin osapuolen kannalta, vai mitä?

torstaina, heinäkuuta 13, 2006

Toista maata

Toista maata on nostettava esiin uusimpana löytönäni Blogilandiassa. Tiuhaan päivitettävyys ja esillä olevat korkeatasoiset kansainväliset mainokset perusteluineen nostavat Toista maata -blogin korkealle omalla arvostelujärjestelmälläni Pojoja Perkele™.

keskiviikkona, heinäkuuta 12, 2006

Cannes vapise!

Tämä Toista maata blogissakin näytillä oleva suomalaisen mainonnan helmi, tai paskat, kansainvälisen mainonnan teepussi on jotain aivan muuta. Siinä tiivistyy yksinkertaisen mainonnan nerokkuus, mikä räjäyttää viestin vastaanottajan tajunnan kompostitavaraksi tuhansilla ja taas tuhansilla markkinointiviestinnän viuhuvilla talikoniskuilla.

Cannes, Suomi ei tarvitse sinua.

Tekijä tuntematon, TBWA Paris?

Sale on Sale by LOWE & Partners, Kuala Lumpur

Yksinkertainen on kaunista.

Erection Manager Assistant

Titteliheprea on saavuttanut ehdottoman kliimaksinsa.

Plagioinnista

Ads of the World on hieno uusi tuttavuus. Tänään siellä esiteltiin kampanja, joka on alkuperäinen versio aiemmin esitellystä kopiosta. Menikö vaikeaksi? Aurinko sulattaa aivoja. No kuitenkin, kaksi eri alan kampanjaa, sama idea, sama toteutus, suoraa copy-pastea. En ymmärrä.

En ymmärrä sitä, että tehdään näin suoraa kopiointia. Toki ideoita saa ja pitää kopioida, mutta niitä pitää editoida, uudistaa, vääntää ja kääntää. Pitää luoda. En välitä niinkään siitä onko se eettisesti väärin, vaan siitä, onko se tekijän mielestä parasta mihin hän pystyy. Toki deadlinet painaa päälle, toimistolla muhii seksiskandaali, mies ei anna, auto on ruman värinen - tekosyitä löytyy. Mutta ammattietiikka sanoo toista. Siksi tälle alalle on niin kovat pääsyvaatimukset; täällä vaaditaan intohimoa ja asennetta ja sitä kautta ylpeyttä tekemisistään.

No niin, ettei mene täysin löpinäksi, niin tässä olkaapa hyvät:

KOPIO







VÄITETTY ALKUPERÄINEN





tiistaina, heinäkuuta 11, 2006

Päivän idea

Kävin läpi Ads of the Worldin keräämiä loistavia printtimainoksia ja välähti. Ja välähti toiseen kertaan. En ole paljastanut omasta mielestäni hyviä mainosideoitani, vaikka se lupaus onkin kaiverrettu tämän blogin perustuskiveen. Tämä oli siis väläys numero kaksi, ykkönen tulkoon nyt:

Kyseessä aukeaman printti miesten lehdessä tyyliin Slitz / Playboy, sivut osittain liimattuna kiinni. Avattuna teksti: "Donors needed.". Voisi toimia?

Tämä on minun perustavaa laatua oleva ongelma tällä hetkellä. Ensiksi, ideoita syntyy päivittäin, mutta niille ei ole käyttöä koska en ole alalla tarpeeksi syvällä. Toiseksi, koska en ole alalla, en pääse ideoistani / muiden ideoista vääntämään kättä, tyrmäämään niitä, tahi sitten toteamaan yhteen ääneen että "jätkä sä oot nero!". :) Onneksi tiedostan tämän ja se tieto pitää nöyränä. Junakohtaus on jo kerran asiasta huomauttanut ja kiitos siitä hänelle. Kritiikki on hyvästä, silloin vältyy pahimmalta omalta egolta sokeutumiselta.

maanantaina, heinäkuuta 10, 2006

Nautin.not.



Arlan uusi maitokaakaojuoma Matilde Cafe on parempi olla pirun hyvää, sillä mainonta ei ainakaan ostohaluja herätä. Kuva tuo mieleen jotain aivan muuta kuin herkullisen päivän piristeen. Printtimainoksena tämän myös näin - kahta kauheampana. Siinä kuvan neiti "revittelee" oikein kunnolla, yök.

Kyseisen tuotekategorian täyttyessä ja kisan kiristyessä on vain pakko ihmetellä miksi tällaiseen sorrutaan. Vai yritetäänkö mennä kerrankin riskillä?

Meissä jokaisessa asuu pieni kaakaolehmä.

Tere Lactal!

Lactal lupaa "palauttaa luonnollisen tasapainon naisen alapäässä". Varmasti hyvä lupaus ja muutenkin aivan korrekti tapa mainostaa intiimialueen tuotetta. MUTTA. Tarkkaan kuunnellessa ei voi olla huomaamatta spotissa esiintyvän naisen virolaista aksenttia. Se on huomaamatonta, mutta korviinpistävää. Tällä varmasti on negatiivinen vaikutus menekkiin, valitettavasti. Voidaanko tällaisesta mielikuvasta päästä yli, vai pitäisikö tv-kasvo vaihtaa ja pelata varman päälle?

torstaina, heinäkuuta 06, 2006

JFK, me, myself and I



What Famous Leader Are You?
personality tests by similarminds.com

keskiviikkona, heinäkuuta 05, 2006

Popot bloggaa

Popot-sneakerputiikki käyttää nerokkaasti blogiaan hyväksi. Heidän tuotteensa ovat pääasiassa hyvin rajallisia eriä Adidaksen / Niken urheilujalkineita & vaatetta ja asiakaskunta hyvin lojaalia, jos ymmärsin oikein, niin bloginsa toimii loistavana infokanavana uusista tuotteista ja saapuvista eristä.

Juuso, otapa tästä hyvää lisä opinnäytetyötäsi varten! Tämä on myös osoitus siitä, että pienikin yritys voi lähteä bloggaamaan kunhan vain tarkoitusperät ovat selvillä.

"Ja vain 30 minuuttia"

Kävin tänään kaverini J:n kanssa hyvä MSN-keskustelun K-ryhmän uusimmasta kamppiksesta. Siis siitä, missä ollaan välillä öljynporauslautta päässä ja välillä kaktuksena preerialla. Lukaiskaapa läpi ja kommentoikaa. Ollaanko oikeilla jäljillä?

Referoituna ja hymiöttömänä, olkaapa hyvä:

J: Se kun kaverit on jossain Norjassa paistamassa lohta rannalla ja kauppias vakoilee öljynporaustornina.

J: Kyllä niin paskat ja mitäänsanomattomat..

J: Tulee vaan mieleen; mikä 30 minuuttia? Kesto että sai ruuat kaupasta vai kokkauksen kesto?

J: Liian kauan kestää molemmissa tapauksissa..

T: Mä alan tulee kato kriittiseks siinä mielessä, et onko esim. se mainos oikeesti huono? Kun ei ole ollu alalla duunissa, ei tiedä taustoja --> ei pysty sanomaan varmasti. Toki oman mielipiteensä mutu-pohjalta voi ilmaista.

J: Potentiaalisille Aisiakkaille mainokset tehdään

J: eikä mainostentekijöille

J: Tavallisen ostajan täytyy saada se ahaa elämys tai nauttia hauskasta huumorista

T: En mä sitä tarkoita, vaan sitä että toimiiko toi mainos kuitenkin. Esim. oon kuullut sisäpiiritietona että se aivan kauhee Vitaline-jugurttimainos toimii aivan loistavasti.

J: Mikä niistä?

T: Mulla on pakki vähän sekasin.

T: söin vähän huonosti

J: Voihan mainos olla hyvä jos se jää pelkästään ihmisten mieleen, mutta se voi kyllä antaa negatiivisen kuvan

J: tai jättää negatiivisen kuvan yrityksestä

J: ei se että moni muistaa mainoksen, vaan se että moni ostaa mainoksen nähtyään

T: Mä en tunne tällä hetkellä tarpeeks psykologiaa ostopäätösten takana, siks skeptinen. Eli esim se Vitaline-mainos toimii kuulemma just sen takia, että terveysvaikutteisissa tuotteissa pitää tuoda korostetun selkeästi se vaikuttavuus. Se myy ja hyvin.

J: Mutta jos mainos ei anna mitään tolkkua?

T: Mutta jos se tekee sen kuitenkin vaikka sitä ei tajuaisikaan?

J: Siis laittaa ostamaan?

J: en usko

T: Niin, alitajuntaan vaikuttaen

J: K-Supermarket ei laita alitajunnassa ostamaan "vain 30 minuuttia" -mainoksen takia

T: Tottakai tapahtuu sitä, että ihmiset toteaa mainoksen nähtyään että tuota nyt en ainakaan osta. Mutta mitäs ne ihmiset, jotka ovat nähneet mainoksen vain vilaukselta tarkemmin ajattelematta koko asiaa? Siinä olet sitten tiskillä valikoimassa jugurttia, alitajunta jyskyttää että pakkikin on vähän sekasin --> Hmm, tää vihree purkki varmaan auttais siihen.

J: Voi olla että tuollaisia on, mutta ei osu tähän poikaan

T: Sitähän sinä et voi tietää... 

J: Itseni tuntien kyllä

T: Palaten vielä K-mainontaan: Noin laajaa mainontaa testataan hyvin huolella etukäteen ja todennäköisesti kohderyhmäänsä se vetoaa. Toki jollain k:lla se kohderyhmä on "kaikki", mutta tärkeimpänä ostajana nähdään varmasti lapsiperheiden äidit jotka lastaa rekkakuormallisen ruokaa viikossa.

J: Ei se silti selitä minulle huonoa mainosta, jonka idea ei aukea.

J: Vai pitääkö mainoksessa olla ideaa?

T: Siis ideahan noissa on hyvin yksinkertainen: K-kauppias ottaa selvää miten ruokaa tehdään tuotteen "aidossa" ympäristössä. Asiantuntemusta sillä paukutetaan.

T: Ja kauppiaan roolia. Sitä K-ryhmä haluaa tuoda esille.

J: Miksi se sitten on siellä sekuntikellon kanssa ja sanoo "ja ainoastaan 30 minuutissa"

T: Ei ne munkaan mielestä mitään järisyttävän kekseliäitä mainoksia ole, mutta toisaalta ne eivät ehkä saa olla liian "intellektuelleja"...

T: Hyvää ja nopeasti, kanske?

T: Tämä keskustelu tullaan siirtämään editoituna blogiini...  Näin juuri syntyy hyvää mainontaa, ei yksin puurtamalla.

J: Tuollainen mainos menee kuitenkin valtakunnalliseen jakeluun ja kaikki ne näkevät. Jokin siitä puuttuu, että se olisi mainos jota katsoisi mielellään uudestaan

T: Samaa mieltä. Mutta edelleen, jos ne lapsiperheiden äidit ovatkin toista mieltä?

J: Mitä ne voisivat nähdä enemmän ko mainoksessa?

J: Ei kai kotiäitien voi väittää ajattelevan ja näkevän asioita täysin erilailla?

J: Tai sitten niillä on todella paljon aikaa miettiä tai niillä on jokin täysin poikkeava kokemus K-kaupasta..

T: Kyllä voi. He ajattelvat ehkä sitä, että heidän lapsensa saavat tuoretta ruokaa asiantuntevista käsistä ja vieläpä nopeasti.

J: 30 min?

J: Mihin se perustuu?

T: Kotiäideillä nimenomaan on sitä aikaa miettiä tätä asiaa, se on heidän top 3:ssa kokoajan. Eli mistä ketjusta mä haen ne ruuat.

T: Ehkä se on helppo muistaa? Se ei ole kuitenkaan paha aika ruuan valmistukseen.

T: Ja toisaalta, ei ne mainokset aina onnistu tavoitteissaan... 

J: Puoli tuntia lohifileen paistamiseen ja salaatin tekoon???

J: Tavallisen kotiruuan tekemiseen kyllä menee helposti tuo 30 min

T: Puoli tuntia ruoanlaittoon tuoreista raaka-aineista, iso ero... 

Sitten puhe kääntyikin siiderinjuontiin Donnan kannella. Halusin tuoda tämän keskustelun esille, koska tätä luovan ja tavoitteet saavuttavan mainonnan suunnitteluprosessinkin pitää olla. Ei yksin vääntämistä, vaan keskustelua, vastaväitteitä, haastamista, kyseenalaistamista ja sitä kautta ideoita missä 1 + 1 > 2.

Päivän mediavalinta



Hienoa uuden median käyttöä by DPZ Brazil! Pienenä miinuksena se, ettei mielestäni kokonaisuutta ole viety loppuun asti ja lopputulos on jotenkin pliisu. On ehkä tuudittauduttu loistavan idean tuomaan mielihyvään ja tyydytty siihen. Joka tapauksessa 10 pistettä (ilman papukaijamerkkiä).

maanantaina, heinäkuuta 03, 2006

"Mee mummo bingoon!"

Valio jatkaa oivallista linjaansa jogurttimainoksissaan. Pitkää ikää luvataan, asiakasta ollenkaan aliarvioimatta. Aiempi "mä en kestä" -spotti kumppaneineen saa hienoa jatkoa pitäen konseptin kasassa. SEKille 10 pistettä ja papukaijamerkki.

sunnuntaina, heinäkuuta 02, 2006

Pirkka

"Toiset vain ovat tottuneet saamaan enemmän vastinetta rahoilleen" julistaa K-ryhmä Pirkka-tuotemerkistään. Ok, hyväksyttävä lupaus, mutta telkkarispotit karahtavat mainoskarille ja kovaa. Toisessa odotellaan lossia, toisessa taas notkutaan kuntosalilla. EI asiakkaita voi pitää niin tyhminä, kuin nämä mainokset antavat ymmärtää. Ei siellä lossissa nyt voi sitä perkeleen pallomerta olla ja paikat nyt vaan kipeytyvät salilla. Piste. Ymmärrän kyllä viestin, mutta tapa millä asia on esitetty on niin katsojaa aliarvioivaa että oikein puistattaa. Missä on oivallus, missä on se ahaa-elämys mitä katsoja janoaa?