torstaina, elokuuta 31, 2006

Plug and Play?

Erittäin puhdasta



En oikein tiedä mitä mieltä olen Erittäin Hieno Suomalainen Shampoo -sarjasta. Häkellyttää. Toisaalta 30 vuoden kokemuksella (molemmat, shampoo ja minä) ei voida olla hirveän pitkällä metsässä. Se mikä on näinkin pitkään toiminut, toimii varmasti edelleen. Vakiintunut käyttäjäkunta, mutta toisaalta, tuleeko tilalle uusia? Ehkä Paakkasen Kirstin (pullon suunnittelija) pitäisi istahtaa takaisin piirustuspöydän ääreen. Tai ei ehkä sittenkään. En tiedä.

Mutta yhdestä asiasta olen sangen varma. Peruslupaus "hiukset ovat kuin sadevedellä pestyt" ei voi enää toimia. Sadevesi on toki romanttista, mutta eikös se ole kuitenkin hapokasta ja kaikkea muuta inhottavaa. Tulee kaljuksi.

Peruskysymys on siinä, kuinka usein ja radikaalisti pitää tuotetta ja tuotteen imagoa muuttaa. Jos myynti näyttää pysyvän turvallisen tyydyttävällä tasolla, niin miksi riskeerata?

sunnuntaina, elokuuta 27, 2006

Tukka hyvin

Repesin. JWT, Paris via Ads of the World.

torstaina, elokuuta 24, 2006

101 kysymystä ja vastausta Google-markkinoinnista

Google-projekti etenee, tällä hetkellä n. 30% kirjasta kasassa ja 21h 33min aikaa jäljellä... I'll keep you up to date... :)

tiistaina, elokuuta 22, 2006

Capu

TP Henellin ja erityisesti hänen koiransa Hugon pyynnöstä, saanen esitellä: Captain Jacques Carrouselle, eli Capu.

Cool down your anger.



Advertising / Design Goodnessista poimittua.

maanantaina, elokuuta 21, 2006

Sininen

Tänään törmäsin mainioon tienvarsimainontaan Fazerin sinisen tiimoilta. Kaksi isoa mainostaulua vierekkäin, toisessa pelkkä suklaalevy, toisessa maitoa. Molemmissa copyna "sininen". Kaunista.

T-T-T-Tripping

Otetaan blogin tai oman nimen ensimmäinen kirjain ja paukutetaan kymmenen sillä alkavaa merkityksellistä sanaa. Mulla on 100 % enemmän vaihtoehtoja alkukirjaimeksi. Mutta silti, kuten otsikosta päätellä saattaa, valitsen kirjaimen A. Ei mikään tärkeysjärjestys sitten.

Näin siis Antti meemittää. Eipä kai ole muuta vaihtehtoa kuin vastata haasteeseen.

1. T-paita. 50 vuotta ja vahvasti menee.

2. Takatukka. Oli hieno juttu tokalla luokalla. Ei ole enää hieno juttu.

3. Tiimalasi. Lautapelien deadline, aina liian nopeasti ohi.

4. Turku. Euroopan kulttuuripääkaupunki 2011, kotikaupunki, ei niin paha ollenkaan.

5. Tissi. Mussuteltavaa vauvasta vaariin.

6. Torkut. Max 30 min.

7. Tamppaajat. Kummelin klassikkoainesta. Tiesittekö muuten että housuja kutsutaan nimellä housut?

8. Talentum. Uusi ystäväni Google-kirjan tiimoilta.

9. Tekniikka. Kiva käyttää, vähemmän kiva ymmärtää.

10. Timo T. A. Mikkonen. Sivun täytettä.

Heitetäänpä pallo seuraavaksi Kannuvalimon pojille.

lauantaina, elokuuta 19, 2006

Igglon jälkimarkkinoininnista

Igglo myi asuntoni eilen. Tai siis välitti sen jos tarkkoja ollaan. Nimittäin suurta osaa asunnonvälittäjistä ei voi hyvällä tahdollakaan kutsua myyjiksi, niin laimeaa tuntuu myynti-innostus sunnuntainäytöissä yleensä olevan. Mikä pahinta, osa välittäjistä ei edes vaivaudu ottamaan selvää myytävistä kohteista etukäteen, vaan kylmästi toteaa että "kaipa ne tiedot tästä esitteestä löytyy". Pahvinukke ajaisi saman asian.

No mutta kuitenkin. Asunto saatiin myytyä Nordean kabinetissa ja allekirjoitusten ja kädenpuristusten jälkeen teki Igglo papukaijamerkin arvoisen suorituksen. Herra välittäjä nimittäin jakoi kaikille kaupan osapuolille Timo Sarpanevan suunnitteleman teräslautasen. Lautasen, joka sopii ihan mihin tahansa suomalaiseen kotiin. Lautasen, jonka pohjaa hillitysti koristaa Igglon logo, eikä anna 90-luvun mainoslahjavaikutelmaa. Lautasen, jolle on käyttöä.

Loistavaa, Igglo, loistavaa! Aina nähdessäni ko. lautasen olohuoneen pikkupöydällä mieleeni palautuu positiivinen vaikutelma uudesta suuresta. Se ei pröystäile, vain muistuttaa olemassaolostaan. Ottakaa kilpailijat mallia, tai ne jyrää teitin.

keskiviikkona, elokuuta 16, 2006

Brain

Mikä lehti?

tiistaina, elokuuta 15, 2006

Lehdistötiedote

Allaoleva lehdistötiedote julkaistaan myös Lettu 3.5:ssa, koska satun itse olemaan projektissa mukana. Edessä 30 tuntia kirjoittamista ja totista puurtamista yhteen putkeen - havuja perkele!

---------------------------------------------------------------------

Risto Poutiaisen Google-kirjan ensipainos myytiin loppuun jo etukäteen

HELSINKI 14.6.2006 -- Risto Poutiainen kirjoittaa kirjan Google-markkinoinnista 30 tunnissa. Hanke yli 200-sivuinen tietoteoksen luomiseksi käynnistyy torstaina 24. elokuuta kello 9. Projekti jatkuu läpi Taiteiden yön seuraavaan iltapäivään. Kirjan kustantaa Talentum.

"Asiakkaani ovat kyselleet kirjaa jo kauan. Google-markkinointiin erikoistunut yritykseni kuitenkin kasvaa nopeasti. Sen johtaminen vie kaiken aikani. Perinteiseen kuukausia kestävään kirjoitusprojektiin ei ole mitään mahdollisuuksia. Siksi päätin kirjoittaa kirjan runsaassa vuorokaudessa", kertoo Total Management Oy:n toimitusjohtaja Risto Poutiainen.

Ennätyshankkeeseen osallistuu lähes 30 ammattilaisen ryhmä, johon kuuluu kirjailijan ja hänen Google-asiantuntijoidensa lisäksi kirjoittajia, kustannustoimittajia, graafikoita ja taittajia, it-henkilöstöä, video- ja still-kuvaajia sekä painamisen ammattilaisia.

"Moni on kysellyt, että onko kirja jo etukäteen kirjoitettu. Mutta ei se ole. Kirja todellakin syntyy elävän yleisön edessä Taiteiden yönä. Tietysti olisi ollut helpompaa vetää tämä hanke salaa jossain korpihotellissa. Nyt meillä ei ole oikein varaa epäonnistua", naureskelee projektin suunnittelusta ja tuotannosta vastaavan Noste Oy:n tuotteistaja Jari
Parantainen.

Teoksen nimi on "101 kysymystä ja vastausta Google-markkinoinnista". HEKU painaa kirjan jo etukäteen loppuunmyydyn 200 kappaleen ensipainoksen projektin päätteeksi jo perjantaina 25. päivänä iltapäivällä kello 15. Toinen painos valmistuu heti syyskuun alkupäivinä.

"Google-markkinointi on maailmanlaajuisesti jo miljardien bisnes. Selkokieliselle, markkinoinnin ammattilaisen näkökulmasta asiasta puhuvalle kirjalle on kova kysyntä. Risto Poutiainen on kansainvälisestikin tunnustettu edelläkävijä alallaan. Oli siis luonnollista valita hänet teoksen kirjoittajaksi", valottaa Talentum Median kirjahankkeesta vstaava tuotepäällikkö Antti Ketola.

Risto Poutiainen vetää Taiteiden yönä sarjan puoli tuntia kestäviä Google-markkinoinnin tietoiskuja, joihin on yleisöllä vapaa pääsy. Tietoiskut alkavat tasatunnein klo 18-23 uudessa Talentum Shop -kirjakaupassa Annankadun ja Urho Kekkosen kadun kulmassa Kampin keskuksen vieressä (Annankatu 34-36). Myös kirjan kirjoittajat työskentelevät samassa tilassa.

Hankkeessa on mukana Goodmood Productions Oy, joka lähettää klo 18 alkavan tietoiskun suorana webcasting-lähetyksenä. Goodmood tarjoaa myös web-palvelun (www.goodmood.fi/google), jonka välityksellä yleisö voi lähettää etukäteen kirjoittajaryhmälle Google-markkinointia koskevia kysymyksiä. Parhaat niistä tulevat kirjaan mukaan. Lisäksi kysymyksen
esittäjä saa nimensä teokseen.

Lisätietoja:

Total Management Oy
Risto Poutiainen
toimitusjohtaja
risto.poutiainen@totalmanagement.fi
p. 0400 407 184

Noste Oy
Jari Parantainen
tuotteistaja
jari.parantainen@noste.fi
p. 050 5229 529

Talentum Media
Antti Ketola
tuotepäällikkö
antti.ketola@talentum.fi
p. 040 342 4746

Goodmood Productions Oy
Päivi Strömberg
tuottaja
paivi.stromberg@goodmood.fi
p. 0400 506 045

HEKU
Jari Saari
jari.saari@heku.fi
p. 050 4277 642

Mysteerishoppailua

Olen tässä ajankuluksi katsastanut muutamia Suomeen rantautuneita mysteerishoppauslafkoja. Ideahan on sinänsä hyvä yksinkertaisuudessaan ja varmasti edesauttaa palvelun kehittämistä parempaan suuntaan. Omakohtainen kokemukseni mysteerishoppaajana toimimisesta on kuitenkin nostanut esiin muutamia ongelmakohtia.

Ensinnäkin, täytettävien kaavakkeiden määrä per tehtävä on liian suuri. Ymmärrän toki sen, että halutaan saada kaikki irti tehtävänannosta, mutta homma on liikaa aikaa vievää. Esimerkkinä Mäkkäri, jonka kysymyskaavakkeessa on yhteensä 9 sivua kysymyksiä. Toiseksi, tehtävistä maksettavat palkkiot ovat liian pieniä (ja tämä nyt suhteutettuna aikaan ja vaivaan). Noin 6 euron korvaus + samanmoinen summa ostetusta tuotteesta ei jätä paljon jossiteltavaa.

Tehtäväpalkkioita tuskin voidaan hirveästi nostaa, joten parannuksen on tapahduttava muualla. Se on tapahduttava asioiden yksinkertaistamisessa, jolloin ko. toiminnasta tulisi osa arkipäivän ostoksillakäyntiä. Kaiken kaikkiaan näen mysteerishoppaamisessa potentiaalia, kenties se vain vaatii hieman aikaa lähteäkseen kunnolla käyntiin myös Suomessa.

Tuhkimotarina



Ads of the Worldista jälleen pengottua, asialla tällä kertaa JWT Paris. Aivan fantastinen viesti käyttäen tuttua tarinaa hyväksi. Ei lisättävää.

maanantaina, elokuuta 14, 2006

Millainen olet kirjoittajana?

Junakohtauksen innoittamana tein Millainen olet kirjoittajana? -itsearviointitestin ja tässäpä tulokseni.

Valmiutesi tiedon muokkaamiseen on hyvää keskitasoa. Osoitat oivaa kehityskelpoisuutta tässä suhteessa!

Kirjoittaminen ei ole sinulle pelkkää asioiden muistiin kirjaamista. Olet halukas hyväksymään palautetta ja käyttämään sitä hyväksesi. Tekstin muokkaaminen ei ole sinulle pelkkää kielioppivirheiden korjaamista. Tämä on hyvä merkki!

Saatat toisinaan mennä lukkoon, kun sinun pitäisi päinvastoin lisätä intesiteettiä kirjoitustyöhösi. Mieti, mistä tämä johtuu. Tarkastele pisteitäsi muilla osa-alueilla, niin voit löytää syyn ongelmaan. Myös monet ammattikirjoittajat kärsivät kirjoittamisen esteistä aika ajoin- tästä ei tarvitse huolestua. Perehdy lisää muokkauksen strategiaan, niin huomaat, ettei kirjoittamisen tarvitsekaan aina olla helpon tuntuista!

Olet tuottelias ja saat paljon aikaan. Pidät kirjoittamista luovana toimintana, joka kehittää ajattelua. Rakennat jopa uusia ilmaisutapoja ja ideoita kirjoittamalla. Muista kuitenkin, että tämä ajatus ei ole ristiriidassa tekstinmuokkauksen ja hiomisen kanssa. Joskus luovuuden korostaminen saattaa johtaa siihen, että tukeudutaan liiaksi hetkelliseen inspiraatioon. Myös luova työ vaatii raakaa työtä, jotta se olisi tuottavaa!


Vaikka tämä ei olekaan mikään pro-testi (eikä protesti), niin antanee se hyvää osviittaa siitä, että oikeassa suunnassa ollaan. Faktaa on kuitenkin se, että hyväksi kirjoittajaksi oppii vain kirjoittamalla. Toki mielikuvituksesta ja kiinnostuksesta ympäröivään maailmaan on apua.

Vespa fiilistelee

Ads of the Worldin satoa taas tarjolla, tällä kertaa Vespan printin muodossa. Onnistunutta art direktsuunia, saa aikaan hyvää fiilistä ja halua viiletää vapaana. Onpa joukossa muuten myös Suomi-designin uutta polvea, Kustaa Saksi briljeeraa ensimmäisessä printissä.

Kustaasta mainittakoon vielä se, että hän on jo alle kolmikymppisenä ehtinyt niittämään mainetta niin Wallpaperin, kuin Playboynkin kuvittajana. Lisäksi hän on änkenyt sormensa mm. Dieselin mainontaan. Hyvä hyvä.








Allekirjoittanut pahoittelee kuvien pienuutta. Copy lausuu "Spring is here.". Ja kreditit menee osoiteeseen Dentsu Canada.

sunnuntaina, elokuuta 13, 2006

Verkko kiristyy

Kesä lähenee loppuaan, ainakin kalenterista päätellen. Työnhaku rintamalle kuuluu varovaisen positiivista odottavaa ilmanlaatua, ratkaisun hetki toivon mukaan nurkan takana.

Pallogrillauksen SM ratkottiin jälleen viime lauantaina ja Atrian ohella voittajina nähtiin muun muassa parivaljakko Kim Degenhardt - Petteri Luoto uudessa parikilpailusarjassa. Onnea vielä kerran ystäväiseni!

Päivän mainosprinttinä käsiini osui erään vaateputiikin verkkosivulanseeraus. Arvon raati aka. me myself and I ihastui viestin yksinkertaisuuteen. Toimii.

tiistaina, elokuuta 08, 2006

Perässä tullaan, Toista maata!


My
blog is worth $2,822.70.
How much is your blog worth?

keskiviikkona, elokuuta 02, 2006

Ihan parasta.

Voiko Legoa paremmin enää ilmaista?


Bella Berkele

"BELLA - a quality product that retains its value". Näin hehkuttaa tienvarsimainos. Mutta miksi englanniksi? Siksikö, että uusi yhteistaho on ulkolainen? Vai siksi, että on katu-uskottavampaa puhua vierailla? Vai siksi, että kolme neljästä veneestä menee vientiin? Ei vaan siksi, että ollaan liian laiskoja käännöstöihin ja siksi, että samaa linjaa voidaan viedä globaalisti läpi tarttumatta pikku yksityiskohtiin kuten tämä.

Webbisivuilla sama homma jatkuu. Vaikka tullaan .fi-päättyiseen domainiin, niin ollaan taas Lontoon puolella. Kielivalikosta erikseen valitsemalla päästään toki Savon puolelle, mutta sama slogan-linja jatkuu.

Kertokaa minulle missä vaiheessa suomalainen veneenostaja on lakannut luottamasta Suomessa tehtyyn suomalaiseen tuotteeseen? Ei niin missään helvetin vaiheessa. Siksi on parempi yrittää edes kotimarkkinoilla säilyttää kotimaisuusaspekti korkealla kummelin päällä näkyvissä ja puhua ihan in Finnish.

Homma kusee flickor o pojkar.

tiistaina, elokuuta 01, 2006

Elokuu

Elokuu saapui sitten salakavalasti takavasemmalta ja soihaisi tikulla silmään, Tai oikeammin yläselkään, joka oli täysin jumissa koko yön. Onneksi särkyyn on olemassa avopuolison punaisen kolmion ihmetabletit, joilla rampakin oikenee. Ei saa ärrältä.

Mainostoimisto-TJ:t palailevat takaisin jakkaroilleen ja rekrytahti toivon mukaan kiihtyy. Lähiviikkojen aikana toivottavasti myös oma uusi osoitteeni on selvillä. Muistutuksena edelleen: Copyn (Jr) / proikkarin penkki hakusessa, alueena planeetta Maa. Vihjepalkkio luvassa toteutuneen rekrytoinnin myötä.

MOS-paidan etumus on edelleen kuin panssarilasia, alankin ehkä sitä jatkojalostamaan sodan sankareita varten. Antin luvalla tietenkin.

Koirani näyttää jo ihan koiralta, lienee Pedigree tehnyt tehtävänsä. Niin nopeasti pikku rääpäle on kehittynyt, että lellittelynimensä pikku-rotta saanee joutaa lemmikkieläinnimien hautausmaalle.

Iloitkaa ja nauttikaa - kesä jatkuu myös toimistolla.