tiistaina, kesäkuuta 26, 2007

Hyvin suunniteltu on hyvin suunniteltu

Nimimerkki Resume näpäyttää osuvasti Mömmön toimitusta M&M:n keskustelupalstalla:

Marmain jokavuotinen Cannes-räpätys (26.06.2007, klo 00:50)

Mitäpä jos Markkinointi & Mainonta tekisi itse aloitteen kotimaisen mainonnan Cannes-menestyksen puolesta ja alkaisi vihdoin, kaikkien näiden vuosien jälkeen, kirjoittamaan siitä mikä olennaista? Eli mainonnan TEKEMISESTÄ, ideoista, miten ne syntyvät, miten ne maailmalla syntyivät, mikä on idea- ja asennetasolla se ero joka tekee toisista ikuisia menestyjiä ja toisista ikuisia max-finalistipaikkaan yltäviä?

Marmaissa osataan listata palkkoja ja kertoa siitä kuinka tili tuli, tili meni ja siitä, kuinka tuolla menee huonosti/hyvin, vielä huonommin/paremmin tai todella huonosti/hyvin. Henkilökohtaisuuksia välttelemättä ja vahingoniloa pidättelemättä.

Mutta osataanko Marmaissa kirjoittaa siitä, mistä tässä kaikessa on kyse? Eli siitä, miksi joidenkin markkinointiosaaminen on leijonan arvoista ja toisten ei?

Eli osataanko pureutua asioiden, ongelmien ja oivallusten ytimeen?

Vai onko niin, että Markkinointi&Mainonta - tuo suomalaisen markkinointitaidon pyyteetön puolestapuhuja - on itsekin osa sitä samaa, eri suuntiin räksyttävää koiralaumaa kun karavaani vuodesta toiseen kulkee kohti Cannesin palkintokorokkeita?

Innolla jäämme odottamaan, että kantaako Marmai kortensa kekoon suomalaisen mainososaamisen kansainvälistämiseksi muullakin kuin besserwissertasolla.


Myönnän itsekin sortuvani asioiden ja ihmisten sanalliseen listaamiseen/listimiseen. Se on pahe. Yritän kuitenkin aina hakea perusteluita ja parannusehdotuksia, miettiä syitä ja seurauksia, jotta jokin kaunis päivä osaisin siirtyä sanoista tekoihin. Kunnolla.

Missä vika sitten piilee? Tehdäänkö Suomessa liian paljon, liian pientä, liian nopeasti? M. Rönkön mukaan asia on juuri näin.

Talsan loistavassa artikkelissa Rönkkö tokaisee seuraavaa:

Mainonnan noblessiin kuuluva suomalainen suunnittelija tekee vuodessa 147 mainosta. Hänen englantilainen kollegansa tekee neljä. Asiakkaita suomalaisella on kuusi, engelsmannilla tai -mimmillä yksi.

Että repikää siitä. Suunnittelu versus toimeksianto. Ketä tästä sitten syyttää? Niin, kyllä te sen vastauksen tiedätte liiankin hyvin. Oravanpyörään pitäisi rohkeimpien törkätä tikku pinnojen väliin.

2 kommenttia:

5:18 ip. , Blogger Konsonantti kirjoitti...

En usko, että toimituksessa on kompetenssia. Toivon olevani väärässä. Juorulehtihän se on. Siinä ei analysoida ja ruodita. Se ei stimuloi ajattelemaan.

 
12:09 ip. , Blogger Sanat on kirjoitti...

Olettanen olevasi oikeassa, toivon olevasi väärässä. Katsotaan mitä uusi päätoimittaja saa aikaan.

 

Lähetä kommentti

Tilaa Lähetä kommentteja [Atom]

<< Etusivu