maanantaina, marraskuuta 27, 2006

Tee se.

Suomalaista mainontaa kritisoidaan yleensä varsin voimakkain lausein. Sitä haukutaan värittömäksi ja moititaan rohkeuden puutteesta. Usein syyttävä sormi osoittaan mainostajan suuntaan, joka haluaa pelata varman päälle ja teettää mainonnastaan myyvää, muttei välttämättä niinkään viihdyttävää. Mainostoimistoita taas usein syytetään mielikuvituksen puutteesta ja ihmetellään miksei Suomessa pystytä tuottamaan kansainvälisesti kilpailukykyistä advöötä. Tekijäporras piiloutuu lähes aina joko resurssipula-kilpensä (rahallinen, osaaminen) taakse, tahi sitten valittaa toimeksiantajien liiallisesta kontrollista joka tukahduttaa luovuuden.

Näillä lähtökohdilla sopasta ei voi tulla kovin hyvää. Kenelläkään ei ole munaa tunnustaa omaa osaamattomuuttaan, vaan pyritään hakemaan syntipukkia muualta. Harvoin aito yhteistyö onnistuu, joka pitäisi olla itsestäänselvyys mainontaa tehtäessä. Aiemmassa postauksessani mainitsin Unto Paltamaan kommenteista Mömmössä, jossa hän mm. totesi suomalaisen mainonnan olevan keskinkertaista eikä siitä juuri vähään aikaan myöskään mihinkään kehittyvän. Kritiikkiä, kritiikkiä, muttei rakentavaa. Pitäisi pystyä paremmin visioimaan niitä vippaskonsteja joilla otetaan muut maat kiinni.

Mitä vaihtoehtoja meillä Suomessa sitten on? Omaan silmääni osuu turhan usein se virhe, että mainonnan peruslainalaisuuksia ei edes noudateta. Keksivertoviestillä kerrotaan tuotteesta / palvelusta oleelliset asiat ja osataan jopa nostaa esiin ylivoimatekijät sekä uniikit atribuutit tuotteesta. Mutta, viestillä ei osata kertoa hyötyvaikutusta loppukäyttäjälle. Osataan kertoa, että olut X vie janon ja virkistää, muttei osata kertoa, että virkistyneenä kohderyhmän edustajan iskurepliikit toimivat paremmin ja naista kaatuu kuin heinää. Tämän seurauksena syntyy parisuhde ja pian muutetaankin järven rannalle Volvon kiiltäessä pihassa. Siis mikäli tämä nyt on toivottu lopputulos kohderyhmän mielestä.

Tarinalla pitää pystyä osoittamaan jotain suurempaa. Luke Sullivan kirjoitti asiasta taannoin ja kehotti miettimään Niken Just do it letkautusta tarkemmin. Oma tulkintani ko. sloganista on se, että älä lässytä vaan tee. Oli mielessäsi sitten donkkaus miesten koriin, talon rakennus tai Irakin valloitus.

Ok, mopo taisi hieman lähteä syvemmälle metsään kuin alkuun ajattelin. Mutta mielestäni tällä hetkellä mainontaa tehdään liian rutiininomaisesti, copy-pastetus on kunniassaan ja silti kaikki ovat suht tyytyväisiä nykyhetkeen. Jokainen toimeksianto pitäisi lähteä rakentamaan tyhjältä pöydältä, vääntää ja kääntää mahdollisuuksia. Siinä vaiheessa kun mitään ei synny, niin käännetään lisää. Vasta sitten kun kello tulee liiaksi peliin mukaan, niin otetaan mallia muualta ja tehdään vanhojen kaavojen mukaan.

Tee se.

0 kommenttia:

Lähetä kommentti

Tilaa Lähetä kommentteja [Atom]

<< Etusivu