keskiviikkona, heinäkuuta 12, 2006

Plagioinnista

Ads of the World on hieno uusi tuttavuus. Tänään siellä esiteltiin kampanja, joka on alkuperäinen versio aiemmin esitellystä kopiosta. Menikö vaikeaksi? Aurinko sulattaa aivoja. No kuitenkin, kaksi eri alan kampanjaa, sama idea, sama toteutus, suoraa copy-pastea. En ymmärrä.

En ymmärrä sitä, että tehdään näin suoraa kopiointia. Toki ideoita saa ja pitää kopioida, mutta niitä pitää editoida, uudistaa, vääntää ja kääntää. Pitää luoda. En välitä niinkään siitä onko se eettisesti väärin, vaan siitä, onko se tekijän mielestä parasta mihin hän pystyy. Toki deadlinet painaa päälle, toimistolla muhii seksiskandaali, mies ei anna, auto on ruman värinen - tekosyitä löytyy. Mutta ammattietiikka sanoo toista. Siksi tälle alalle on niin kovat pääsyvaatimukset; täällä vaaditaan intohimoa ja asennetta ja sitä kautta ylpeyttä tekemisistään.

No niin, ettei mene täysin löpinäksi, niin tässä olkaapa hyvät:

KOPIO







VÄITETTY ALKUPERÄINEN





0 kommenttia:

Lähetä kommentti

Tilaa Lähetä kommentteja [Atom]

<< Etusivu