keskiviikkona, heinäkuuta 05, 2006

"Ja vain 30 minuuttia"

Kävin tänään kaverini J:n kanssa hyvä MSN-keskustelun K-ryhmän uusimmasta kamppiksesta. Siis siitä, missä ollaan välillä öljynporauslautta päässä ja välillä kaktuksena preerialla. Lukaiskaapa läpi ja kommentoikaa. Ollaanko oikeilla jäljillä?

Referoituna ja hymiöttömänä, olkaapa hyvä:

J: Se kun kaverit on jossain Norjassa paistamassa lohta rannalla ja kauppias vakoilee öljynporaustornina.

J: Kyllä niin paskat ja mitäänsanomattomat..

J: Tulee vaan mieleen; mikä 30 minuuttia? Kesto että sai ruuat kaupasta vai kokkauksen kesto?

J: Liian kauan kestää molemmissa tapauksissa..

T: Mä alan tulee kato kriittiseks siinä mielessä, et onko esim. se mainos oikeesti huono? Kun ei ole ollu alalla duunissa, ei tiedä taustoja --> ei pysty sanomaan varmasti. Toki oman mielipiteensä mutu-pohjalta voi ilmaista.

J: Potentiaalisille Aisiakkaille mainokset tehdään

J: eikä mainostentekijöille

J: Tavallisen ostajan täytyy saada se ahaa elämys tai nauttia hauskasta huumorista

T: En mä sitä tarkoita, vaan sitä että toimiiko toi mainos kuitenkin. Esim. oon kuullut sisäpiiritietona että se aivan kauhee Vitaline-jugurttimainos toimii aivan loistavasti.

J: Mikä niistä?

T: Mulla on pakki vähän sekasin.

T: söin vähän huonosti

J: Voihan mainos olla hyvä jos se jää pelkästään ihmisten mieleen, mutta se voi kyllä antaa negatiivisen kuvan

J: tai jättää negatiivisen kuvan yrityksestä

J: ei se että moni muistaa mainoksen, vaan se että moni ostaa mainoksen nähtyään

T: Mä en tunne tällä hetkellä tarpeeks psykologiaa ostopäätösten takana, siks skeptinen. Eli esim se Vitaline-mainos toimii kuulemma just sen takia, että terveysvaikutteisissa tuotteissa pitää tuoda korostetun selkeästi se vaikuttavuus. Se myy ja hyvin.

J: Mutta jos mainos ei anna mitään tolkkua?

T: Mutta jos se tekee sen kuitenkin vaikka sitä ei tajuaisikaan?

J: Siis laittaa ostamaan?

J: en usko

T: Niin, alitajuntaan vaikuttaen

J: K-Supermarket ei laita alitajunnassa ostamaan "vain 30 minuuttia" -mainoksen takia

T: Tottakai tapahtuu sitä, että ihmiset toteaa mainoksen nähtyään että tuota nyt en ainakaan osta. Mutta mitäs ne ihmiset, jotka ovat nähneet mainoksen vain vilaukselta tarkemmin ajattelematta koko asiaa? Siinä olet sitten tiskillä valikoimassa jugurttia, alitajunta jyskyttää että pakkikin on vähän sekasin --> Hmm, tää vihree purkki varmaan auttais siihen.

J: Voi olla että tuollaisia on, mutta ei osu tähän poikaan

T: Sitähän sinä et voi tietää... 

J: Itseni tuntien kyllä

T: Palaten vielä K-mainontaan: Noin laajaa mainontaa testataan hyvin huolella etukäteen ja todennäköisesti kohderyhmäänsä se vetoaa. Toki jollain k:lla se kohderyhmä on "kaikki", mutta tärkeimpänä ostajana nähdään varmasti lapsiperheiden äidit jotka lastaa rekkakuormallisen ruokaa viikossa.

J: Ei se silti selitä minulle huonoa mainosta, jonka idea ei aukea.

J: Vai pitääkö mainoksessa olla ideaa?

T: Siis ideahan noissa on hyvin yksinkertainen: K-kauppias ottaa selvää miten ruokaa tehdään tuotteen "aidossa" ympäristössä. Asiantuntemusta sillä paukutetaan.

T: Ja kauppiaan roolia. Sitä K-ryhmä haluaa tuoda esille.

J: Miksi se sitten on siellä sekuntikellon kanssa ja sanoo "ja ainoastaan 30 minuutissa"

T: Ei ne munkaan mielestä mitään järisyttävän kekseliäitä mainoksia ole, mutta toisaalta ne eivät ehkä saa olla liian "intellektuelleja"...

T: Hyvää ja nopeasti, kanske?

T: Tämä keskustelu tullaan siirtämään editoituna blogiini...  Näin juuri syntyy hyvää mainontaa, ei yksin puurtamalla.

J: Tuollainen mainos menee kuitenkin valtakunnalliseen jakeluun ja kaikki ne näkevät. Jokin siitä puuttuu, että se olisi mainos jota katsoisi mielellään uudestaan

T: Samaa mieltä. Mutta edelleen, jos ne lapsiperheiden äidit ovatkin toista mieltä?

J: Mitä ne voisivat nähdä enemmän ko mainoksessa?

J: Ei kai kotiäitien voi väittää ajattelevan ja näkevän asioita täysin erilailla?

J: Tai sitten niillä on todella paljon aikaa miettiä tai niillä on jokin täysin poikkeava kokemus K-kaupasta..

T: Kyllä voi. He ajattelvat ehkä sitä, että heidän lapsensa saavat tuoretta ruokaa asiantuntevista käsistä ja vieläpä nopeasti.

J: 30 min?

J: Mihin se perustuu?

T: Kotiäideillä nimenomaan on sitä aikaa miettiä tätä asiaa, se on heidän top 3:ssa kokoajan. Eli mistä ketjusta mä haen ne ruuat.

T: Ehkä se on helppo muistaa? Se ei ole kuitenkaan paha aika ruuan valmistukseen.

T: Ja toisaalta, ei ne mainokset aina onnistu tavoitteissaan... 

J: Puoli tuntia lohifileen paistamiseen ja salaatin tekoon???

J: Tavallisen kotiruuan tekemiseen kyllä menee helposti tuo 30 min

T: Puoli tuntia ruoanlaittoon tuoreista raaka-aineista, iso ero... 

Sitten puhe kääntyikin siiderinjuontiin Donnan kannella. Halusin tuoda tämän keskustelun esille, koska tätä luovan ja tavoitteet saavuttavan mainonnan suunnitteluprosessinkin pitää olla. Ei yksin vääntämistä, vaan keskustelua, vastaväitteitä, haastamista, kyseenalaistamista ja sitä kautta ideoita missä 1 + 1 > 2.

2 kommenttia:

2:31 ip. , Blogger Konsonantti kirjoitti...

Jep. "Vatsaa turvottaa, vihreä purkki auttaa.". Mainosta tituleerattiin jopa radiossa kaikkien aikojen kauheimmaksi.

Lavastaja sijoitti alunperin kaikki jääkaapin ovessa olevat laput samansuuntaisesti vinoiksi.

Paras jäi näkemättä. Kuvitelkaa pimeä elokuvateatteri. Projektori alkaa valaisemaan valkokankaan harmaaksi. Kaiuttimista kuuluu luonnollisella, ehkä vähän liioitellulla volyymillä reipas pieru. Valkokankaalla näkyy istualtaan ylos nousevan ja sivulle kävelevän ihmisen varjo. Sit Activia-logo ja superina "Ruuansulatus vaivaa - Activia auttaa.".

80 % suomalaisista kärsii säännöllisesti ummetuksesta.

 
3:27 ip. , Blogger Sanat on kirjoitti...

Lovely, pierumainontaa!

 

Lähetä kommentti

Tilaa Lähetä kommentteja [Atom]

<< Etusivu