torstaina, toukokuuta 03, 2007

Luovuus vs tavoite vs luovuus

Itse itseäni Mömmöstä lainaten:

Jotta tuntemattomammat toimistot saisivat itseään paremmin esiin myös maakunnissa, on otettava riskiä. On luotettava itseensä, tehtävä omannäköistä mainontaa. On luotava. Suurimpana ongelmana koen kuitenkin sen, että tämän maan mainostoimistot tukehtuvat toimeksiantotoimintaan, jolloin luovuuden huippuna koetaan jauhelihatarjouksen sommittelu paikallislehteen.

Rahaa on jostain tultava, se on selvä. Mutta niin kauan kun keskitytään pelkästään varmoihin kauppoihin eikä kyseenalaisteta asiakkaan vaatimuksia, niin kauan tässä maassa ei tapahdu mitään suurta markkinointiviestinnän puolella.

Tökitäänpäs mehiläispesää vielä vähän. Tarjouskilpailuja on lupa hävitä. Tarjouskilpailuja on lupa hävitä tyylillä. Muuten paikallisen mainonnan taso ei tule nousemaan, koska varmistelulla ei tehdä tähtiä. Siinä vaiheessa kun varmistelu loppuu, havahtuu myös asiakas. Brand managerin mumistessa toimistojen kyseenalaistavan liikaa ja ehdottelevan aivan liian ihmeellisiä viritelmiä, ollaan pitkällä. Silloin ollaan saatu asiakas ymmärtämään mistä tässä loppujen lopuksi on kyse. Herättelystä toimimaan, ring ring.


Vanhemman polven vastakommenttina Rinteen Pertti näpäyttää:

Yllä olevassa luovuuskeskustelussa ei ole mitään sellaista, mistä ei olisi samaan sävyyn puhuttu aivan joka vuosi jo 45 vuoden ajan.

Ilmeisesti jokaisen uuden mainossukupolven on itse oivallettava, että luovaa mainontaa on vain se, joka vie mainostoimiston asiakkaan omiin tavoitteisiinsa.

Se voi olla sekä nakkitarjous, että Saarioisten meidän äiti -oivallus.

Luovuus mainonnassa ilman tavoitetta ei ole mitään.


Pertti on oikeassa, mutta onko sen pakko mennä niin? Eikö nakkitarjousmainontaa voida tehdä toisin ihan vaan vaikka vaihtelun vuoksi? Otetaan se riski, että voidaan mahdollisesti tehdä vielä parempaa tulosta? Tai ainakin samaa tulosta eri näköisessä paketissa.

Olenko vain liian toiverikas tahi yksinkertaisesti väärässä?

2 kommenttia:

6:58 ip. , Anonymous Anonyymi kirjoitti...

Siinä olet mielestäni aivan oikeassa, että asioita voisi tehdä toisin. Mikään ei muutu ja kehitys pysähtyy, jos asioita ei kyseenalaisteta.
Kunpa vaan useammat mainonnan ostajatkin tajuaisivat saman asian.

 
12:46 ip. , Blogger Konsonantti kirjoitti...

Onnistuminen ilman päämäärää on ihan helvetin vaikeaa. Mutta kyllä se apinakin voi kirjan kirjoittaa.

 

Lähetä kommentti

Tilaa Lähetä kommentteja [Atom]

<< Etusivu